torstai 6. joulukuuta 2012

Erilainen itsenäisyyspäivä

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Mä oon tänä vuonna viettänyt ihan erilaista itsenäisyyspäivää kuin koskaan aiemmin. Yleensä mä oon juhlistanut tätä päivää perheen kanssa, vaikka ei me yleensä mitään niin erikoista tehdäkään. Tänä vuonna meillä oli kuitenkin laitettu tentti huomiselle perjantaille, joten en päässyt lähtemään Kokkolaan, vaan jäin yksin Jyväskylään. 


Mä kävin jo tiistaina tekemässä isommat ruokaostokset, ja vielä eilen hain viimeiset tarpeelliset jutut. Mä halusin tehdä jotain hyvää ruokaa, kun kerrankin oon täällä a) ihan yksin b) pyhäpäivänä c) ilman mitään menoja. Oikeastaan mä alotin herkuttelun jo eilen, kun tein näitä supernameja leipiä.


Tiedän, ei näytä kovin herkulliselta! Napsasin kuvan iltapimeässä ja sen jälkeen, kun leivät oli jo jäähtyneet. Nämä on tosi helppoja, nopeita, ja nameja! Voidellaan paahtoleipä (mulla oli täysjyväleipää) pestolla, leikataan päälle siivu vuohenjuustoa ja valutetaan hunajaa koko höskän päälle. Sitten uuniin, mun omat oli ehkä aavistuksen liian kauan ja levitä pääsi vähän turhan tummiksi kulmista. Niiiiiiin hyvää! 


En saanut eilen itteeni mitenkään tenttiinluku-modeen, joten jouduin sitten paahtamaan kustannuslaskennan kanssa tänään oikeastaan koko päivän. Lukemisen lomassa tein itselle sushia, namnam sillekin. Jäi vielä kaappiin sen verran, että voisin syödä vähän yöpalaksi tai huomenna lounaaksi. :)


Kustannuslaskennan ohella oon katellut toisella silmällä linnanjuhlia ja fiilistellyt jouluvaloja ja kynttilöitä. Kaivoin lisää tuikkukuppeja ja kaikkia mahdollisia juttuja, joihin uskalsin asetella tuikkuja. Nyt on koko pikku kämppä valaistu kynttilöin. :)


Tätä postausta kuvittavat tämän illan kynttiläfiilistelykuvat ja tällä viikolla mun ikkunasta napsimat kuvat. Eihän heti uskoisi, että tässä ollaan Keski-Suomessa eikä Lapissa? :) Mä asun kymppikerroksessa ja vähän luulen, että niin kauan kuin asun kerrostaloissa, haluisin asua aina näin korkealla! Maisemat on hienot, kukaan ei näe sisään mun ikkunoista eikä liikenteen äänet häiritse. :)


Sitten itsenäisyyspäivämietteisiin... Mä oon onnellinen että saan asua ja elää Suomessa. Vähän luulen, että ne maat, joissa voisin asua ja pitää yllä tällaista elämäntapaa kuin Suomessa opiskeluaikoina, ovat aika harvassa. Mä saan asua omassa asunnossa, mulla on varaa kaikkeen mitä tarvitsen ja saan opiskella haluamaani alaa ilmaiseksi. Tottakai näihin asioihin vaikuttavat myös ovat valinnat ja teot, mutta silti, se että on edes mahdollisuus näihin asioihin. 


Tähän aikaan vuodesta, varsinkin marraskuussa, kaikki puhuvat siitä miten olisivat mieluummin muualla. Ehkä mä olen vähän kummallinen, mutta mä en haluaisi olla missään muualla! Ehkä viikon-parin loma jonnekin ei tekisi pahaa, mutta mä nautin siitä että saa hyvällä omalla tunnolla vetäytyä oman kodin lämpöön ja touhuta kaikkia kotijuttuja. Sitten tulee joulu, ja sitten aurinko alkaakin jo paistaa taas koko ajan pidemmälle kohti iltaa. :)


Mitä teidän itsenäisyyspäiviin perinteisesti kuuluu? Entä mikä on oudoin viettämänne itsenäisyyspäivä? Mitä teitte tänä vuonna? Miksi te olette kiitollisia Suomesta ja suomalaisuudesta?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti