maanantai 5. maaliskuuta 2012

Kävelylenkki ja liukuesteet

Kuten aamusella jo kirjoittelin, lähdin tänään käymään kävelylenkillä ihanan aurinkoisessa kevätsäässä. Jalkaan iskin tällaiset liukuesteet, joista kerron lisää alempana. 



Ulkona oli kirkas ilma ja aurinko lämmitti kovasti kun sen säteiden alle osui, mutta viima oli melko voimakas ja asteetkin pakkasen puolella. Mä olen sellainen vilukissa, että mieluummin sitten hikoilen vähän enemmän kuin palelen, joten mulla oli päällä ihan toppatakki ja -housut. 



Mun kämppä täällä Jyväskylässä ei todellakaan sijaitse missään luonnon helmassa, joten maisematkin ovat melko karuja ja tylsiä. Koitin koko reissun katella jotain kivaa kuvattavaa, mutta ainoastaan nämä voimalinjat läpäisi mun sensuurin. :P


En jaksanut aamulla meikkailla kovinkaan kummoista meikkiä vapaapäiväksi, mutta en halunnut lähteä ihmisten ilmoille ihan naturellinakaan. BB-voide ja vähän ripsaria oli just passeli meikki - ei vienyt liikaa aikaa eikä näytä tällätyltä lenkkeillessä.


Mun uusi kauluri pilkistää vähän takin alta jo noissa aiemmissa kuvissa, mutta ajattelin vielä näyttää ihan kunnolla millainen kangassuikale tuo on. Sisko suositteli tuollaista kauluria ulkoiluun, joten kun bongasin sellaisen Stadiumin alesta, kävin kassan kautta. Alkuperäinen hinta noin 15€, nyt puoleen hintaan (tosin mulla sattui vielä olemaan kantiskortilla 5€ "bonusta", joten jouduin omasta pussista maksamaan vain 2€! :)). Parin kerran kokeilun jälkeen uskallan jo sanoa, että kätevä on! Ei pussita takin alla kuten isommat kaulahuivit, mutta suojaa juuri kaulan aluetta tuulelta ja kylmyydeltä. Mä ainakin huomaan, että saan kurkkukipua heti, jos en suojaa kaulaani kylmältä, oli vuodenaika mikä tahansa.



Sitten niihin liukuesteisiin eli nastoihin! Sain nämä joululahjaksi siskolta, kuulemma Jyväskylä on niin mäkinen kaupunki. :) En ollut ehtinyt näitä kokeilemaan kuin vasta tänään, mihinkään kauppoihin en nimittäin nämä jalassa ole halunnut lähteä kopistelemaan ja tän vuoden lenkkireissut olen yhdistänyt yleensä ruokaostoksilla käyntiin. Tänään oli tosi liukas keli, kun pari plussapäivää sulattivat lumen ja nyt pakkanen on jäädyttänyt sen kirkkaaksi jääksi. Nämä antoivat tavallisiin lenkkareihin ihan naurettavan hyvän pidon! Hetken tallustelun jälkeen ei edes muistanut varoa, vaan uskalsi askeltaa reippaasti eteenpäin sama millainen oli alusta.




(Älkää ihmetelkö mun lenkkareita, eräs innokas koiranpentu päätti vähän maistella niitä viime kesänä :D) 

Kyseiset liukuesteet on tilattu varuste.netistä, ja suora linkki tuotteeseen on TÄSSÄ. Ei ole todellakaan kallis sijoitus, voi säästyä monelta kaatumiselta ja epäröivältä kävelyltä kun sujauttaa nämä lenkkareihin. Varmasti myös lenkin teho paranee, kun ei tarvitse varoa kaatumista ja toppuutella vauhtia sen takia. Mun mielestä nämä on myös tyylikkäät, eikä niitä edes hirveästi huomaa kenkien päällä. 




Mä en olisi uskonut, että tuollaiset ruuvimaiset nastat voisivat toimia oikeasti niin hyvin - enemmänkin kuvittelin itseni liukastelemassa noilla entistä enemmän! :) Mutta nämä tosiaan antoivat ihan mahtavan pidon, ja ruuvipohjilla uskaltaa varmasti paremmin kävellä myös sisätiloissa, kuin oikein piikikkäillä nastoilla.




Ainut pikku miinus liukuesteille tulee siitä, että ainakin mulla vasemman jalan este tuntui valuvan pois paikaltaan kävelyn aikana. Pysähdyin korjailemaan sitä useammankin kerran, mutta se sujahti aika nopeasti takaisin "väärään asentoon". Huomasin kuitenkin, että se luisuu vain tiettyyn pisteeseen saakka, eikä sen jälkeen enää valu. Eli pois kengän päältä se tuskin luiskahtaa. Mä vaan olen tosi tarkka tällaisella ja mua häiritsee heti, jos nuo on jotenkin epäsymmetrisesti. :D Käytännössä ei varmaan ole mitään merkitystä. Ja luulenpa, että tuo luisuminen voi johtua ihan mun askelluksesta, oikeassa jalassa ei nimittäin tapahtunut juuri mitään. Allaolevassa kuvassa siis oikeassa jalassa este on suunnilleen "oikein", vasemmassa se valunut niin, että jalan oikealle syrjälle jää "löysää".




Onko liukuesteet vaan mummoille? :D 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti