keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Näitä leffoja katsoin maaliskuussa

Mä oon katsonut nyt viimeisen viikon aikana tosi monta leffaa, jotenkin on joka ilta ollut sellainen fiilis, että voisi tehdä parin tunnin matkan jonnekin ihan muualle. :) Mä oon huono kirjoittamaan leffoista arvosteluja, joten tyydyn nyt listaamaan pari leffaa ja kertomaan niistä ihan lyhyesti. 


Blue Valentine oli killunut mun watchlistillä jo vaikka kuinka kauan, ja viime viikolla lopulta oli sellainen fiilis, että tämä voisi olla illan elokuva. Tää leffa oli tosi hyvä, mutta samalla kauhea ja surullinen. Ei siis mikään kepeän mielen leffa, ei kaveriporukalla katsottavaksi tai romanttisen illan kohokohdaksi. Ainakaan mun mielestä. Päärooleissa nähdään Ryan Gosling ja Michelle Williams, jotka onnistuvat molemmat erinomaisesti.


An Education sijoittuu 60-luvun Lontooseen, joten tämän leffan mukana pääsee myös aikamatkalle. Päärooleissa ovat Carey Mulligan ja Peter Sarsgaard, ja kumpaakaan ei voi kyllä mistään moittia, päinvastoin. Tämä leffa oli hieman kevyempi ja lämpimämpi kuin Blue Valentine, mutta ei silti mikään onnellisuuden riemuvoitto. Tätäkään en ehkä suosittelisi isolla porukalla katsottavaksi, tämä leffa ei ole mikään tehosteiden täyttämä pätkä, vaan kohtaukset ovat "pieniä" ja tunnelma rakentuu kokonaisuudesta. Todella hyvä leffa kuten edellinen.


Tästä leffasta pidin myös valtavasti. Desert Flower perustuu tositapahtumiin ja kertoo afrikkalaisen Waris Dirien matkasta huippumalliksi. Tässä leffassa on pari ainakin mun herkälle mielelle kammottavaa kohtaa, mutta on mahtavaa, että Dirien ajama asia (naisten ympärileikkaus) saa myös leffan kautta julkisuutta ja lisää ihmisten tietoisuutta. Tämä leffa sopisi katsottavaksi tyttöporukalla, se ei kieriskele kurjuudessa vaan on tosi dynaaminen ja värikäs. Pääroolissa loistava Liya Kebede on uskomattoman kaunis ja häntä on jotenkin helppo katsella. Myös leffan "tunnaribiisi" on kaunis ja rohkaiseva. 


Tämä Goodfellas-leffa poikkeaa paljon kolmesta aiemmasta leffasta (vaikka ei niitäkään oikein voi samaan kategoriaan niputtaa), sillä tämä pätkä kertoo New Yorkin mafiamaailmasta vuosina 1955-1980. Oon katsonut American Gangsterin ja Kummisedät, ja tämä menee mun mielestä aika pitkälti samaan kategoriaan niiden kanssa. Hyviä näyttelijöitä, raakoja kohtia ja tosipahtumiin perustuvia juonenkäänteitä. Ei ehkä noussut mun lemppariksi tai jäänyt kovin erikoisesti mieleen, mutta toisaalta tän tyyppiset leffat ei yleensäkään ole ihan mun ominta aluetta. Tää leffa kannattaa kuitenkin tsekata vaikka jo sen takia, että se on imdb:n listalla sijalla 16 parhaissa leffoissa. :)

Ootteko nähnyt jotain näistä leffoista, mitä tykkäsitte? Tai mitä hyviä/huonoja leffoja ootte nähneet viime aikoina? 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti