maanantai 5. marraskuuta 2012

Kenkien huoltohetki

Mä en ymmärrä, miten ihmiset malttavat laittaa paljon rahaa hienoihin kenkiin ja sitten kohdella niitä niin huonosti! Korkolappuja ei vaihdeta, likoja ei putsata ja kengät pyörivät eteisen tai komeron lattialla ties millaisissa kasoissa. 

Mä itse en kestä ajatusta, että rakkaat ja rahaa syöneet kenkäni kärsisivät, joten oon melkein ylitarkka niiden hoidon suhteen. :D En mäkään mikään ammattilainen ole, mutta jo sillä pääsee pitkälle, että muistaa suojata kengät aina silloin tällöin suoja-aineella ja säilyttää niitä niin, että ne eivät vahingoitu. 

Mä en ole vielä hakenut talvisaappaita varastosta, mutta hoitelin mun syksynilkkurit parempaan kuntoon viime viikolla. Oon vähän suunnitellut, että huomenna putsailisin ja pakkaisin kesäkengät pois ja hakisin talvikengät eteiseen. 

Ihan ekana kengistä pitää putsata kaikki lika ja rapa pois. Tähän hommaan käy mikä tahansa rätti tai vaikka vanha pyyhe. Mä putsaan kengät aina ihan vain lämpimään veteen kastetulla ja mahdollisimman kuivaksi väännetyllä pikkupyyhkeellä. 


Kumppareille en ole putsaamisen lisäksi tehnyt mitään kummempaa, mutta ilmeisesti niitäkin varten olisi omat aineensa. 

Nahkakenkiä mä sen sijaan hoivaan vähän pidemmän kaavan mukaan. Mä oon ostanut erilaisia kenkien suoja- ja hoitoaineita mm. marketeista ja Biltemasta. Tuolla Wolyn valkoisessa tölkissä olevalla aineella kengät voi putsata vaahdon avulla ja pyyhkiä vaahto kuivalla, puhtaalla liinalla pois. Tällä kertaa testailin myös tuota kenkienpuhdistustyynyä, mutta en kyllä huomannut mitään kummempaa vaikutusta. 

Kaikista suurin vaikutus on varmastikin kenkälankilla. Jos kengät ovat jo selvästi kärsineet käytöstä, on kenkien värinen lankki paras vaihtoehto. Mä oon loihtinut mm. mun mustista ballerinoista uudenveroiset, kun lankkasin ne mustalla lankilla ja näin peitin pienet kulumajäljet kenkien kärjistä. 

Tällä kertaa mulla oli kotona vain väritöntä lankkia, joka on siitä kätevää, että se sopii sitten kaikenvärisiin kenkiin. Lankkailin sillä nilkkurit ja kiillotin pinnan lopuksi puhtaalla, kuivalla luudulla. Ihan viimeiseksi suihkuttelin kengät kauttaaltaan suoja-aineella, joka suojaa kenkiä kosteudelta ja lialta. 


Tällainen perusteellisempi huolto kengille kannattaisi tehdä ainakin pari kertaa vuodessa. Mä olen yleensä putsaillut kengät aina ennen kuin pakkaan ne pois, eli kesäkengät syksyllä ja talvikengät talvella. Sitten kun otan ne taas käyttöön, pyyhin kengistä mahdolliset pölyt ja suihkutan suoja-aineella. 

Suurempien huoltojen välissä putsailen kengät nopsasti luudulla ja suihkautan suoja-ainetta aina kun muistan / kengät tuntuvat sitä kaipaavan. Jo se, että muistaisi pyyhkiä kengät ravasta ja vedestä heti saman päivän aikana auttaa pitämään kengät hengissä kauemmin. Tässä loppuun vielä ennen-jälkeen-kuva nilkkureista. Aika jees, sanon mä!


Myös mm. Marttaliiton sivuilta löytyy hyvät perusohjeet kenkien hoitoon.  

Hoiteletteko te kenkiänne vai käytätte niitä niin kauan kuin ne suosiolla pysyvät kasassa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti