keskiviikko 15. helmikuuta 2012

Opiskelupäivä

Tässä postauksessa ei ole varmaan kamalasti järkeä, mutta oon tällainen että haluan aina kertoa muillekin jos oon keksinyt hyvän tavan tehdä jotain tai löytänyt jotain halvalla tms. Eli tämä on nyt tällanen "näin mä opiskelen" -postaus. :D 

Kerrankin mä oon jaksanut olla reipas! Mulla oli tänään vapaapäivä koululta, joten käytin koko päivän itsenäiseen opiskeluun. Kävin eilen luentojen jälkeen tulostelemassa tentteihin tulevia artikkeleita, ja tänään sitten lueskelin niitä läpi. Mä oon yleensä niin pihi, että mieluummin säästän rahaa tulostuksessa ja luen jutut tietokoneen näytöltä. Nyt kuitenkin ajattelin tehdä poikkeuksen, ja se osoittautui päivän aikana kannattavaksi! 

Oon nyt noin viikon ajan aloittanut aamun nappaamalla tenttikirjan sänkyyn ja käyttämällä noin tunnin aamusta lukemalla kirjaa eteenpäin. Mä oon huono keskittymään pelkkään lukemiseen, mutta oon parhaassa vireessä aamuisin. Sitten saakin loppupäivän käyttää mihin tykkää, tosin tänään luvassa oli lisää opiskelua. :)

Levittäydyin papereineni koko ruokapöydän alalle, ja tältä se näytti kun olin aloittamassa opiskelua: 




Kävin toissapäivänä Tiimarissa hakemassa permanent-tusseja, ja ostoskoriin pääsi myös yliviivaustusseja neljässä värissä. Olin jotenkin unohtanutkin, kuinka paljon ne auttavat tekstin hahmottamisessa ja itselle jäsentämisessä! Mun eka vinkki onkin alle- tai yliviivata tekstistä tärkeitä kohtia. Jokaisella on tietysti oma tapa tehdä merkintöjä, mä tykkään lukea tekstin kertaalleen läpi ja toisella lukukerralla alleviivata pääasiat. Jos jokin juttu on tosi epäselvä, saatan piirrellä kappaleen viereen lyijärillä kysymysmerkkejä, jotta muistan myöhemmin selvittää asiaa. Kaikenlaiset merkinnät tekstin viereen, eriväriset kynät jne. helpottaa mua hahmottamaan tekstiä paremmin: muistan seuraavalla lukukerralla, että niin tämä oli se kohta jossa puhuttiin asiakastyytyväisyydestä, kun näen tietyt värit tai kuviot. 


Mä oon huono keskittymään pelkästään lukemiseen, mua alkaa nukuttaa tai alan miettiä ihan muita asioita. Kun kädessä on kynä ja paperiin saa tehdä merkintöjä, tuntuu lukeminenkin "tekemiseltä". 

Mun piti lukea artikkeleita, jotka oli kaikki kirjoitettu englanniksi. Tieteellisessä tekstillä oli aika paljon sanoja, joita en tunnistanut joko ollenkaan, tai en ainakaan olisi osannut kääntää niitä tarkasti. Niinpä ekalla lukukerralla vetelin oranssilla yliviivaustussilla yli kaikki sanat jotka olivat oudompia, ja etsin niihin suomennokset tietokoneelta (itseasiassa mulla oli auki kolme eri sanakirjaa: Mot-sanakirja, sanakirja.org ja Google-kääntäjä :D). Sitten kirjoittelin sanat erillisille paperille suomennoksineen. Mulla ei uudet sanat jää kovin nopeasti päähän, joten niiden kirjoittaminen ihan käsin auttaa ainakin mulla. Niittailin sanalista-paperit toisiinsa kiinni ja kiinnitin ne klemmarilla kyseiseen artikkeliin. Näin ne saa kätevästi esille kun alkaa lukea artikkelia seuraavan kerran. 


Toisella lukukerralla sitten yliviivailin keltaisella mun mielestä olennaisimmat asiat tekstistä, niin että kun myöhemmin palaan noihin artikkeleihin, näen silmäilemällä mistä artikkeli kertoi ja pitkä olivat sen pääpointit. 

Eilen lukemassani tekstissä käytin myös vihreää ja punaista kynää merkkaamaan tiettyyn asiaan liittyviä kohtia tekstistä. Yksi tapa voisi myös olla yliviivata kaikki tekstistä löytyvät, tenttiin osattavat käsitteet tietyn värisellä kynällä. 

Parin tunnin opiskelun jälkeen pidin ruokatauon, ja siihen mennessä pöytä näytti jo tältä:


Mä oon tosi laiska tekemään itselleni ruokaa, varsinkin jos on jotain muuta parempaakin tekemistä, kuten tänään. Siispä keräilin lautaselle niitä juttuja, mitä jääkaappiin oli jäänyt muilta päiviltä, ja jotka kerkeisivät pilaantua viikonlopun aikana (jonka vietän Kokkolassa). Listalla oli siis Sodastreamilla tehtyä soodavettä, mandariini, tonnikalaa, ananasta ja homejuustoa. :D 


Yksi artikkeleista joita luin oli "The Future of Shopping". TÄSTÄ pääsee lukemaan artikkelin alkuosan. Oli kyllä mielenkiintoista! Kerrankin olin oikeasti kiinnostunut opiskeltavasta tekstistä, minkä kyllä huomasi opiskellessakin. :)


Siinäpä mun tänään tekemät opiskeluun liittyvät havainnot sitten olikin. :D 

  • hyödynnä opiskeluun tai työskentelyyn se aika vuorokaudesta, kun olet parhaassa terässä
  • printtaa luettavat jutut käsissä hypisteltäviksi papereiksi, joihin voit tehdä merkintöjä
  • selvitä oudot sanat ja käsitteet
  • alle- tai yliviivaa tärkeimpiä kohtia, pääpointteja, käsitteitä tai niiden selitteitä
  • numeroi listoja, piirrä kuvia marginaaliin, väritä juttuja eri väreillä - jos sulla on yhtään kuvamuistia, tämä auttaa hahmottamaan tekstin paremmin
  • pidä taukoja! Jos tuntuu että ajatus alkaa karkailla väkisinkin, tee jotain muuta vähän aikaa: lepäile, kurkkaa sähköpostit, tiskaa, syö välipalaa... Jos taas tuntuu että puhtia ja intoa riittää ja oot päässyt hyvään rytmiin, älä keskeytä vain sen takia että "kerran tunnissa on pidettävä tauko". Tao rautaa kun sen on kuumaa! :D


Nyt mä puen toppahousut jalkaan ja -takin päälle ja tallustelen postiin hakemaan mun Beautybayn tilauksen (Tigejä!) ja ostamaan jotain värkkejä myöhäiselle illalliselle! :) Pekoni-kana-pasta kuuloistais aika namilta.. ;)


P.S. Alla on tän päivän toinen postaus, photoshoot-kuvia Audrey Tautousta.

4 kommenttia:

  1. Sul on ihana blogi!
    Tosi kauniita kuvia ja hyvän laatuisia kuvia.

    Seuraan sua bloglovin'in kautta,
    Olisin tosi kiitollinen, jos jaksaisit käydä mun blogissa ja jos tykkäät, voisit seurata sitä.

    Terveisiä,

    Evamaria - http://despite-the-style.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia paljonpaljon! :) Pitääpä ehdottomasti käydä kurkkimassa sunkni blogia vastavierailulla. :)

      Poista
  2. hei tää postaus oli aivan ihana! nimittäin itekin pitäisi parhaillaan lukea tentteihin, mutta tässä mä istun. ja nyt otan itseäni niskasta kiinni, kiitos sun ;D hih, tsemppiä meille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan huippua jos sattui oikeaan aikaan tämä postaus! :) Mullekin tuottaa eniten ongelmia se pelkkä lukeminen ja varsinkin, kun kukaan ei sano milloin pitää tehdä ja mitä, vaan kaikki jää omalle vastuulle.. Tsemppiä tentteihin! :)

      Poista